האם אנחנו מתפתחים רק מתוך מערכת היצרים שרוחשת ובועטת בתכנו? אריק אריקסון חשב שלא! ההתפתחות האישית שלנו מתרחשת בהדרגתיות, היא קורמת עור וגידים מתוך מערכות היחסים שלנו עם הסביבה והאנשים בחיינו, ומתוך רצף משברים שאנחנו אמורים לעבור, ולצאת מתוכם עם תכונות חדשות שמקדמים אותנו עוד שלב בדרך להיותנו אנשים טובים וחזקים יותר. אריק אריקסון בשונה מפרויד האמין שההתפתחות האנושית מתעצבת ונמשכת לאורך כל חיי האדם, מלידתו ועד זקנותו, ובעצם הוא מחלק את תקופות החיים לשמונה שלבים שמייצגים תקופות שונות המביאות בכנפיהן אתגרים מגוונים שמזמינים משימות שונות ורבות בתהליך ההתפתחות.
התוכנית מהווה חלק מקורס רחב להכשרת יועצי נישואין ומשפחה שעל ידי מרכז י.נ.ר ובשיתוף האוניברסיטה הפתוחה, יחד עם זאת, היא מוגשת כאן להרחבת דעת בצורה פתוחה וחינמית גם למי שאינם חברים/ות בקורס הרחב.
הקורס מוגש על ידי
הרב שלום אביחי כהן M.A
בעל תואר מומחה בפסיכותרפיה אינטגרטיבית, מטפל זוגי בכיר, רכז אקדמי של התוכנית להכשרת יועצים זוגיים במרכז י.נ.ר ובשיתוף האוניברסיטה הפתוחה
הפסיכולוגיה ההתפתחותית עוסקת בחקר התפתחות האדם במעגל החיים וסוקרת את השינויים אותם חווים נשים וגברים בתקופות התפתחותיות שונות בהיבטים הפיסיים, הקוגניטיביים, הרגשיים, החברתיים והמשפחתיים. בקורס נסקור את תחום הידע של הפסיכולוגיה ההתפתחותית תוך התייחסות לתקופות השונות, החל בינקות, דרך הגיל הרך, הילדות, גיל ההתבגרות, הבגרות הצעירה, הבגרות האמצעית והבגרות המאוחרת (הזקנה), ונתמקד בתיאוריית השלבים של אריקסון, תוך כדי הרחבה וסקירת מושגים רבים מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית, מושגים שיעשירו את המחשבה והשפה הפסיכולוגית שלנו.
לפניכם ארבעה שיעורים מוסרטים בליווי מצגת, המתארים מושגים רבים מתיאוריות ההתפתחות תוך שימת דגש על שלבי ההתפתחות של התאוריה הפסיכוסוציאלית של אריקסון.
תיאוריית השלבים הפסיכו-חברתית של אריקסון היא למעשה פיתוח והרחבה של תיאוריית ההתפתחות בשלבים פסיכוסקסואליים של פרויד. בדומה לתיאוריה של פרויד, גם התיאוריה של אריקסון מבוססת על שלבים מובחנים ושונים איכותית זה מזה אשר ביניהם סדר מסוים.
בשתי התיאוריות מודגשת חשיבות שלבי החיים המוקדמים, אולם השלבים בתיאוריה של אריקסון הינם, כאמור, פסיכו-חברתיים: להבדיל מהתיאוריה של פרויד, אשר לפיה בכל שלב יש לאדם צורך חושי ייצרי (דחף) בו הוא מתמקד בניסיונות להשיגו, בתיאוריה של אריקסון ההתמקדות היא ביישוב קונפליקטים בין אותם צרכים ביולוגיים פנימיים לבין דרישות וכוחות חברתיים. בעוד פרויד התמקד כמעט אך ורק בשנים הראשונות להתפתחות, מקיפה התאוריה של אריקסון את משך כל חיי האדם, מינקות ועד זקנה.
אריקסון, בניגוד לפרויד, ראה את ה"אני" (אגו) כישות עצמאית ולא רק כישות המשרתת את צורכי הסתמי (איד).
בשיעור הראשון נלמד על: תיאוריות מדעיות • מאפיינים כלליים המבחינים בין תיאוריות התפתחותיות שונות • בין תיאוריות קוגניטיביות לתיאוריות רגשיות – חברתיות • מודל מבני הנפש, ומודל השלבים הפסיכו-סקסואליים של פרויד • בין פרויד לאריקסון – התיאוריה הפסיכו-חברתית.
השלב השלישי הוא השלב הלוקומוטורי- גניטאלי, והתכונות הפסיכולוגיות שמשחקות תפקיד בשלב הזה הן יוזמה לעומת אשמה.
השלב הרביעי הוא שלב החביון, והתכונות הפסיכולוגיות שמשחקות תפקיד בשלב הזה הן יצרנות לעומת נחיתות.
השלב החמישי הוא שלב ההתבגרות, והתכונות הפסיכולוגיות שמשחקות תפקיד בשלב הזה הן זהות לעומת בלבול תפקידים.
בשיעור השלישי נלמד על: יוזמה • אשמה • וויסות רגשי • גמישות האגו • מבחן המרשמלו • יצרנות • נחיתות • מושג העצמי • קביעות העצמי • זהות • חקר זהות • התחייבות לזהות • מורטוריום חברתי • המודל של מרסיה.
השלב הראשון הוא השלב האוראלי – סנסורי, והתכונות הפסיכולוגיות שמשחקות תפקיד בשלב הזה הן אמון בסיסי לעומת חשדנות בסיסית.
השלב השני הוא השלב האנאלי, והתכונות הפסיכולוגיות שמשחקות תפקיד בשלב הזה הן אוטונומיה לעומת בושה וספק.
בשיעור השני נלמד על: החיוך החברתי • מנגנון פרץ הפוגה • הטמעה • הטמעה מזהה • האגו ומרכיבי הזהות • אמון בסיסי • חשדנות בסיסית • אם טובה דיה • אוטונומיה • בושה • ספק • חיברות – סוציאליזציה • מגע פיזי • מגע פסיכולוגי • הירמזות חברתית • וויסות רגשי • חרדת צפייה • ניסוי הצוק החזותי • מחקר המראה.
השלב השישי הוא שלב הבגרות המוקדמת, והתכונות הפסיכולוגיות שמשחקות תפקיד בשלב הזה הן אינטימיות לעומת בדידות.
השלב השביעי הוא שלב הבגרות, והתכונות הפסיכולוגיות שמשחקות תפקיד בשלב הזה הן פוריות לעומת קיפאון.
השלב השמיני הוא שלב הבשלות, והתכונות הפסיכולוגיות שמשחקות תפקיד בשלב הזה הן תחושת אחדות לעומת ייאוש.
בשיעור הרביעי נלמד על: אינטימיות • בדידות • מחויבות לנישואין • חמשת השלבים של סוזן קמפבל • פוריות • קיפאון • שלמות • ייאוש • ביקורת על אריקסון • סיכום טבלאי.
הקורס מיועד לאנשי מקצוע מנוסים בתחום הייעוץ והטיפול הזוגי, ומטרתו להעמיק את חשיבתם ולאפשר להם ראייה מערכתית מורכבת ויישומית יותר בעבודתם.
הקורס עוסק בחקר ההתפתחות האנושית במעגל החיים, תוך סקירה של השינויים שחווים נשים וגברים בהיבטים פיזיים, קוגניטיביים, רגשיים, חברתיים ומשפחתיים. במהלך הקורס נעמיק בתיאוריית השלבים של אריקסון ונרחיב על מושגים נוספים מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית, מה שיביא לעושר במחשבה ובשפה הפסיכולוגית שלנו.
התוכנית מהווה חלק מקורס רחב להכשרת יועצי נישואין ומשפחה שעל ידי מרכז י.נ.ר ובשיתוף האוניברסיטה הפתוחה, יחד עם זאת, היא מוגשת כאן להרחבת דעת בצורה פתוחה וחינמית גם למי שאינם חברים/ות בקורס הרחב.
הקורס מיועד לאנשים המעוניינים לפתח את הידע והכישורים בתחום הנישואין והמשפחה, במיוחד יועצים, מטפלים, ומנחים בתחומים הרלוונטיים. התכנית מתאימה גם למי שמעוניינים להעמיק את ההבנה שלהם בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית ולהשתלב בעבודה מקצועית משמעותית עם זוגות ומשפחות.
הירשמו ללא כל התחייבות למגזין
ותהנו ממגון עצום של תוכן בתחומי הנפש
במקרה שאין לך קוד רישום, נא לרשום את הספרה 10 לרמת הרשאה של צופה במגזין
באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookie. בעצם בחירתכם להמשיך ולגלוש באתר זה, אתם מביעים הסכמה לשימוש מטעמנו בקבצי Cookie. עיינו כאן למידע נוסף