TLA

Therapynet learning Area

ייעוץ נישואין ומשפחה

הקניית ידע בסיסי תאורטי להבנת התפתחות תא הנישואין והמשפחה במעגל החיים. הכרת השינויים, התמורות והמעברים בכל אחד משלבי מעגל חיי הנישואין והמשפחה. הכרת הבעיות הנפוצות בחיי הזוגיות, הנישואין והמשפחה בהתייחס לשלבי ההתפתחות השונים

הרב שלום אביחי כהן | M.C.S

על הקורס

מטרת תכנית היא להכשיר גברים ונשים לתפקידי ייעוץ, הדרכה, הכוונה והנחייה בתחום חיי הנישואין והמשפחה. התכנית מבוססת על שילוב אספקטים תיאורטיים- עיוניים, יחד עם התנסות חווייתית ועבודה מעשית מודרכת. התכנית תכין את משתתפיה לעסוק במגוון נושאים: הכנה לחיי נישואין ומשפחה, הנחיית זוגות במטרה לשפר את חיי הנישואין, הכוונת זוגות לטפול ויעוץ מקצועיים, שימוש בשרותי קהילה ועוד. דגש מיוחד מושם על תכנון, פיתוח והפעלת תכניות חנוך, הדרכה והנחייה של זוגות ומשפחות למטרות של מניעת בעיות וקשיים.

קרא עוד
תוכן מרכזי

מפת צירי הקשר הזוגי מקבצת בתוכה ממצאים מהימנים מהספרות המקצועית המסקרת שלושים שנות מחקר בתחום הטיפול הזוגי. ממחקרים אלו עולה שההבדל בין נישואין שבהם בני הזוג מדווחים על שביעות רצון, לאחרים שמספרים על ההיפך, אינו נעוץ בכך שהראשונים חיים באידיליה נטולת מתחים ואכזבות, ואילו השניים לא התמזל מזלם בכך. בשתי המערכות, החיים מזמנים לבני הזוג לא מעט משברים קטנים, זוהי טבעה של מערכת נישואין, אלו הם טבען של הבריות השונות זו מזו בפרצופיהן ובדעותיהן. את ההבדל בין שתי המערכות אפשר לזהות לפי מידת ה-הזנה של בני הזוג, האחד את השני, ושניהם את נישואיהם, למרות ובעקבות נקודות המתח ביניהם.

האפיון של הזנה משתקף במחשבותינו, ברגשותינו, בתנועות גופינו ובמעשינו. זוגות שמצליחים לכונן מערכת נישואים מוזנת, חושבים ומרגישים אחרת מזוגות שלא צלחו את האתגר. בעוד אלו משתמשים עם זרנוקי ההזנה כדי לטפח את המערכת ולהפריח את חיותם, אחרים מכלים את זרנוקיהם בכיבוי דלקות ובהישרדות.

בני הזוג החיים במערכת מזינה, מרגישים שצרכיהם ורגשותיהם באים לידי ביטוי, הערכתם העצמית גבוהה והם מסוגלים להתייחס לפגיעה כגיזום ולא כהשחתה. בנישואין מזינים, ישנה הקשבה הדדית, האווירה רגועה ונעימה, וההתייחסות לימים אפרוריים היא כשל תקופת השלכת המבשרת את בואה של פריחה מחודשת. לעומתם, החיים במערכת מעיקה, חשים שחירותם נשללה מהם ומבטאים בהתנהגותם ובמעשיהם תסכול וכעס רב. בשלבים מתקדמים יותר, הם מתרחקים זה מזה רגשית ופיזית, מפתחים רגשות שנאה ונקם, ובמצבים אקוטיים, נעשים אדישים עד שאינם נפגעים זה מזה כלל.

המודל משרטט מפה מפורטת ומדעית של מרכיבים המאפיינים זוגות שהוגדרו כנשואים ביציבות ובשביעות רצון. חשיבותו היא בכך, שזוגות שאינם מאופיינים במערכת נישואין מזינה, יוכלו להעתיק מאפיינים אלו לתוך נישואיהם ובכך להצטרף לקהילת הנשואים בנישואין יציבים ומשביעי רצון, וזאת מתוך ההנחה הבסיסית שבדרך כלל ההבדל בין זוגות הנשואים ביציבות ושביעות רצון לאחרים שנישואיהם מעיקים אינו ביכולות אלא במימוש.

הפסיכולוגיה ההתפתחותית התמקדה בעבר בהתפתחותו של האדם במהלך שנות חייו הראשונות, השנים הראשונות בכל מקרה נתפסות גם היום כשנים המשמעותיות ביותר, אך כעת המגמה היא של מודל רחב ומקיף יותר של כל שנות החיים, ובעצם האמירה היא כי לצד חשיבותן של השנים הראשונות בהתפתחותנו, איננו מפסיקים להתפתח במשך כל חיינו. תפיסה זו מיוצגת במהלך קורס זה על ידי אריק אריקסון בתיאוריה הפסיכוסוציאלית שלו, וכמובן יש לה השלכות טיפוליות משמעותיות ומרתקות. 

אך החוקרים סבורים שלא רק האדם כישות אינדיבידואלית מתפתח וממשיך להתפתח במשך כל חייו, אלא גם משפחה ומערכת זוגית עוברות תהליכים של צמיחה והתפתחות במעגל החיים.

כשמדברים על התפתחות המשפחה במעגל החיים, ההבנה היא שהיא נעשית בשלבים. כל שלב שאנו רוכשים במהלך ההתפתחות מקדם אותנו לקראת השלב הבא. היציאה משלב אחד לעבר השלב הבא, כרוכה ביציאה ממקום מוכר ובטוח לעבר מקום אחר, שאמנם יתכן שנחשוב שהוא מקום גבוה יותר, נכון יותר, אך בהחלט הוא עשוי לעורר חרדה, ואכן אפשר לכנות את המצב הזה של יציאה משלב אחד לעבר השלב הבא כמצב משברי. המצב הקודם "נשבר" לטובת היווצרות יצירה חדשה, כמו התינוק הכלוא ברחם אמו ומבקש לפרוץ מתוכו מתוך תחושה שאינו יכול עוד להישאר במצבו הקודם, רק שבשונה מהתהליכים שהתינוק עובר מרגע היוולדו עד בגרותו שאותם אנחנו מקבלים באופן טבעי, ומבינים שמצד אחד ניתן להתייחס אליהם כמצבי משבר בחיינו, ומאידך אלו הן נקודות הזדמנות לצמיחה ועליית מדרגה בהתפתחותנו כבני אדם – תהליכי ההתפתחות של המשפחה לרוב אינם נתפסים כשלבי התפתחות, ורבים אינם מודעים לכך שבכלל משפחה מתפתחת בשלבים.

למרות היות המשבר נקודת צמיחה והתפתחות, הקונוטציות שנקשרו לו במהלך השנים, כנראה בשל הסבל שהוא מסב, הן שליליות במהותן ומתייחסות לצדו האחד של המטבע. זאת הסיבה שיש שהמירו את המילה "משבר" למילה "מעבר", כלומר, מעבר ממצב אחד למצב אחר (Gail Sheehy, 1937). הגדרה זו, נותנת ביטוי של צמיחה לאותן תחנות בחיינו שבהן המצב הקודם מתערער, ומכירה בהן כנקודות הזדמנות ליצירת מצב חדש ובוגר יותר.

כשאנחנו מחליטים לבוא בברית הנישואין, אנו מתחילים לזרוע את זרעי המשפחה שתתהווה ותתפתח לאורך השנים עד הגיענו לשיבה טובה.

ככל שנכיר את המעברים והאתגרים שיעמדו בפנינו במלאכת יצירת משפחתנו, כך נתכנן נכון יותר את צעדנו, נבשיל ונהיה מוכנים נפשית לקראת הבאות, ונחוש יותר ביטחון באשר למסוגלותנו לעמוד באתגרי ההתפתחות בהצלחה.

ייעוץ הנישואין כולל בתוכו מגוון כלים מעשיים מתחומי הפסיכולוגיה השונים – קוגניטיבית, התנהגותית, ההומניסטית ועוד, אך בליבתו הוא מתבסס על עקרונות החשיבה המערכתית.

הטיפול המערכתי או בשפה היומיומית הטיפול המשפחתי הוא צורת הסתכלות רחבה יותר על האדם וכוללת את המערכת החברתית והמשפחתית והדמויות המשמעותיות הפועלות בה. הגישה המבוססת על מחקר ותאוריה, לא מתמקדת בקשייו של הילד או האדם בצורה מבודדת אלא על רקע הקשר שלו עם סביבתו.

מתוך פרספקטיבת האדם והקשרו, עולים עקרונות יסוד המובילים את החשיבה הכללית של הגישות המערכתיות, ומהווים קווי יסוד לעבודתנו הזוגית. ביחידה זו נסקור עקרונות של חשיבה מערכתית, ונתרגל את ביטויים לחיוב ולשלילה בתוך מערך הייעוץ הזוגי.

יחידת הפרקטיקום מהווה יחידת הבסיס הראשונה בעבודה המעשית של תלמידי הקורס לייעוץ נישואין ומשפחה. מספר שבועות קודם תחילתה של היחידה מונחים התלמידים ונעזרים ביצירת קשרים קהילתיים על מנת שבשלב הפרקטיקום יוכלו ללוות זוגות בתהליך ייעוצי מודרך.

הליווי לתלמידים מתחיל מרגע פניית הזוג אל התלמיד ולאחר איסוף פרטים טלפוניים ראשוניים. המדריך מקבל את פרטי הזוג הפונה ובוחן את היתכנות העזרה לזוג על ידי יעוץ הנישואין במהלך הכשרתו. אם אכן הפנייה מתאימה לעבודה ייעוצית על ידי התלמיד, בני הזוג ייפגשו עם היועץ בליווי צמוד של המדריך במסגרת קבוצתית.

בנוסף, ישתתפו התלמידים בהתנסויות ובחוויות קבוצתיות כגון משחקי תפקידים, סימולציות של מצבים בחיי הנישואין וכדומה.

ביחידה זו נחשף לתיאוריות וגישות רחבות יותר בחשיבה המערכתית שיהוו בסיס לעבודה זוגית מורכבת יותר מתוך פרספקטיבות מערכתיות מורכבות המאפשרות בין היתר מתן מענה לזוגות בעלי מורכבויות גדולות יותר. 

הייעוץ לזוגות מתוך החשיבה המערכתית הרחבה יותר, מתבסס על הנחות היסוד של הגישה המערכתית הגורסות כי יש להתבונן באדם ובקשייו לא באופן מבודד אלא על רקע האינטראקציות שלו עם סביבתו. קשייו של האדם מתבטאים ונמצאים באופן תמידי באינטראקציה עם מערכות חברתיות כמשפחה, ארגון תעסוקתי וכן הלאה; לכן, כדי להביא לשינוי יש להבין את קשיי האדם בהקשרם המערכתי ולטפל בהם באמצעות שינוי האינטראקציות הבעייתיות המאפיינות את המערכת, ולא רק באמצעות טיפול פרטני בסימפטום הספציפי. 

בקורס זה נעשה התאמה של גישות מתקדמות לתהליך הזוגי בקליניקה כשבפועל המשפחה אינה נמצאת פיזית בחדר.

במהלך יחידה זו ישתתפו התלמידים בתהליכי ייעוץ והנחייה מתקדמים שיכללו הצגת מקרים, דיון בקבוצה ושיפור כלים מעשיים להנחיה. כמו כן תכלול יחידת לימודים זו צפייה בתהליכי הנחייה וטיפול של מומחים בתחום הנישואין והמשפחה בחדר טיפולים תוך קבלת הסברים ודיון בקבוצה. במהלך הטיפולים יתערבו המנחים בתהליך לצורך קבלת משוב מהקבוצה ומהמנחה.

הרחבה על הקורס

התכנית תכשיר יועצי ויועצות נישואין ומשפחה ברמה טיפולית גבוהה ובהתאמה לכללי האתיקה המוסר והאתיקה המקצועיים והתורניים.

בתכנית תורחב ותעמיק ההבנה של התלמיד בתורת הנפש בכלל, בדינמיקות של ״הנפש הזוגית״, על מה שמניע אותנו ועל מה שאנחנו יוצרים תוך כדי תנועת ההתמודדות שלנו עם עצמנו ועם האנשים שסביבנו.

הלמידה בתכנית מנגישה את התיאוריות הפשוטות והמורכבות יותר באופן אישי וחווייתי, תוך כדי ליווי הצוות המקצועי בכל שלבי הלמידה. במהלך ההכשרה התלמיד יעבור חוויה אישית של שינוי מעצים ברמה האישית וברמה הזוגית והחברתית.

התלמידים בתכנית מלווים לאורך כל הדרך תוך כדי התנסות מעשית, ומוכשרים לעבודה עם זוגות בתהליכי ייעוץ מתקדמים, לשירות בקהילה ובהדרכה והנחייה למניעת התפתחותם של מצבים בעייתיים בתוך המשפחה.

במהלך ההכשרה יעמיקו התלמידים את הידע בתחום הנישואין והמשפחה מן ההיבט ההשקפה היהודית ויצרו את הייחודיות של השילוב בין מקצועיות בלתי מתפשרת עם תפיסת עולם והנהגה תורנית יציבה.

כל המתפרסם באתר זה לגבי הקורס כפוף לשינויים לפי ראות ההנהלה והצוות המקצועי של מרכז הלימודים.
קרא עוד
פרטים נוספים

בשנה הראשונה הלימודים יהיו מצד אחד תיאורטיים, ומצד שני הם יונגשו בתהליך חוויתי מרתק תוך כדי דיונים וסיעור מוחות שתורמים להבנה עמוקה של התוכנים הנלמדים ולחווייתם בין השיעורים.

ביחידה זו נלמד על מרכיבים שנמצאו במחקר ובספרות אצל זוגות יציבים ומשביעי רצון, נלמד על מאפיינים ושלבי התפתחות של מערכת נישואין בתוך מסגרת משפחתית הולכת ומתרחבת, ועל מהות הקשרים בין בני הזוג והמעגלים סביבם – הורים, ילדים וחברה.

במהלך השנה תורחב היריעה לנושאים חשובים ובסיסיים כאתיקה משפטית, כתיבת חוות דעת, דילמות הלכתיות, זיהוי והתמודדות עם הפרעות ובעיות בחיי אישות, זיהוי והתנהלות מול מערכות נישואין שמתמודדות עם מצבים פסיכיאטריים, מצבי אלימות, פתולוגיות שונות, ועוד.

שתי היחידות בשנה הראשונה יעסקו ביסודות ועקרונות הייעוץ והטיפול הזוגי, ברכישת מיומנויות ובתרגולם המעשי בקבוצות ובהדרכה צמודה של הצוות המקצועי, במהלכן התלמידים מפתחים כישורים אישיים ורוכשים יכולות מגוונות בהתנהלות קלינית.

השנה השניה מנקזת לתוכה את כל הידע וההתנסות מהשנה הראשונה ומעבירה את התלמיד להתנסות פרקטית מול זוגות. בשלב הראשון של השנה תלמידי בקורס יתחילו לעבוד עם זוגות שימצאו כמתאימים לעבודת סטאז׳ר בהדרכה מקצועית צמודה. זהו שלב של הרחבת הלמידה הן ברמה תיאורטית והן ברמה המעשית – שני מסלולים שצועדים ומשתלבים יחד תוך כדי תנועה ומעלים כל העת את האתגר האינטלקטואלי והמעשי שהולך ומעצים משיעור לשיעור ומיחידה ליחידה.

בשלב השני של השנה התלמידים ירחיבו את הכשרתם לתיאוריות וגישות מתקדמות, ויגיעו להבנות בנפש עמוקות ומתקדמות יותר שמצד אחד מעמיקות את יכולות העבודה עם הזוגות שהתלמידים קיבלו עד נקודת הזמן הזאת, ומצד שני מאפשרות הרחבת יכולת מתן מענה מקצועי לקשת רחבה יותר של זוגות בעלי מורכבות גדולה יותר. זהו שלב מאתגר הפותח פתח לעולמות מרתקים בעבודה האישית של התלמיד עם עצמו ומול חייו בנישואין, במשפחה ובחברה.

במהלך השנה התלמידים יתנסו בחוויות קבוצתיות, בסימולציות ומשחקי תפקידים, ויצפו בתהליכי טיפול זוגי מקצועיים שנעשים עם זוגות שנתנו את הסכמתם לצפייה בכיתות הלימוד ולצורכי למידה.

על מנת לעמוד בתנאי התכנית יש להקפיד על השתתפות חובה בלפחות ב – 85% בשיעורים, ולבצע את המטלות הקשורות לכל יחידה.

בחלק מיחידות הקורס, הלימודים בכיתה ילוו בלמידה מתוקשבת דרך אתר מרכז י.נ.ר ויכללו חומרי לימוד כגון מצגות, סרטונים, מאמרים וכדומה, אשר יהיו חלק אינטגרלי מהקורס.

במהלך הלימודים תומלץ רשימת קריאה מודרכת להעמקת הידע וההבעה בנושאים רלוונטיים.

לקראת היחידה השניה יתקיים ראיון בכתב או בעל פה, בו התלמיד יציג את התלבטויותיו המקצועיות והצוות המקצועי שילווה את התכנית יתן מענה בהתאם, ואף יבחן יחד עם התלמיד את המשך לימודיו ביחידה השניה.

כחלק מתהליך הלמידה וההתמקצעות של התלמידים, מומלץ לכל תלמיד לעבור תהליך של ייעוץ זוגי בעצמו. ניתן לקבל ייעוץ חינמי ע"י תלמידי שנה ב' של התכנית.

בסיום כל יחידה יתקיים מבחן. רובם של המבחנים בתכנית מיועדים לא רק לבחינת יידע אלא בעיקר לפתח יכולות אבחנה ולחוות מצבים שונים בקליניקה דרך המבחן. חווית המבחן היא חוויה מרתקת מאוד שנעשית במתכונת מיוחדת של סיעור מוחות ולמידה בפני עצמה.

הגשת תיק ייעוץ זוגי, עליו יקבל התלמיד הדרכה של לפחות ארבעה מפגשי הדרכה פרטנית עם מדריך מוסמך המוכר ע"י אגודת היועצים והטפלים במשפחה בישראל.  

תיק הייעוץ יכלול סקירת ספרות הנוגעת לתהליך שהתלמיד הוביל בליווי המדריך, ובמהלך ההכשרה יתנו הנחיות ברורות לאופן כתיבת תיק הייעוץ וסקירת הספרות שבו.

ההדרכה כרוכה בתשלום נפרד מתשלום שכר הלימוד ותשלום ישירות למדריכים.

כחלק משיתוף הפעולה בין מרכז י.נ.ר לאגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל, קיימת אפשרות למתן מענה טלפוני במוקד טלפוני לייעוץ ראשוני בהיקף של 280 שעות לפחות. אפשרות זאת תאפשר הפניית זוגות מהאגודה לתלמיד על מנת להקל עליו את מטלת התיק טיפול.

עמידה במטלות יחידה א' היא תנאי חובה להמשך הלימודים ביחידה ב'. בסיום יחידה א' תתבצע הערכה לבחינת המשך התלמיד ביחידה ב'.

התכנית מיועדת לעוסקים בתחומי הטיפול, הייעוץ, החינוך והחברה.

הקבלה לתכנית מותנית בראיון אישי.

בסיום יחידה א': תעודת מנחה נישואין ומשפחה – לימודים עיוניים – 200 שעות לימוד, מטעם מרכז י.נ.ר

בסיום יחידה ב': תעודת יועץ נישואין ומשפחה – 420 שעות לימוד, מטעם מרכז י.נ.ר בחסות האוניברסיטה הפתוחה, מערך לימודי החוץ ובשיתוף אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל.

קבלת התעודות מותנית בעמידה בתנאי הקבלה, סיום מסלול הלימודים במלואו, עמידה בכל ההתחייבויות ותשלום שכר לימוד מלא.

9,800 ₪ לשנת לימוד + 300 ₪ דמי רישום.

בשנה השניה תתווסף עלות הדרכה.

שכר הלימוד יוסדר בתחילת כל שנת לימודים.

ניתן לחלק ולפרוס את שכר הלימוד לתשלומים.

אין החזרת דמי רישום.

 

*ביטולי לימודים והחזרת שכר לימוד – בהתאם לתקנות המרכז.

*הנהלת המכון שומרת לעצמה את הזכות לערוך שינויים בתכנית הלימודים ובסגל המרצים.

צוות המרצים
DSC_1880-Edit

הרב שלום אביחי כהן | M.C.S

רכז אקדמי ומרצה בכיר
פסיכותרפיסט, מטפל זוגי בכיר, סופרווייזר וראש התחום להכשרת יועצי נישואין ומשפחה במרכז י.נ.ר ובשיתוף האוניברסיטה הפתוחה

אריה אשדת

אריה אשדת | Ph.D

מרצה בכיר
יועץ חינוכי, מטפל זוגי ומנחה הורים, מנחה קבוצות, מטפל CBT, וראש התחום להנחיית הורים במרכז י.נ.ר

הורדה

גדי בר און | M.A

מרצה
מרצה ומדריך סטודנטים בכתיבה אקדמית, מספק שירותי ייעוץ, הדרכה, עריכה ותרגומים לסטודנטים הלומדים במדעי החברה והרוח.

doctor_10001441

אלחנן בר און | Ph.D

מרצה
רופא מומחה, גניקולוג ומטפל מיני-זוגי מומחה בילוד וגניקולוגיה, פריון הגבר, וטיפול מיני זוגי, מנהל קליניקת טנדו למחקר וטיפול זוגי-מיני

dikla_teler

דקלה טלר | M.A

מרצה בקבוצות נשים
מטפלת זוגית ויועצת מינית, מרצה ומנחת סדנאות במיניות בריאה, וסדנאות להורים למתבגרים ולמתבגרות

ענת-גרתי

ענת גרתי | Ph.D

מרצה בקבוצות נשים
פסיכולוגית חברתית, מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת, יועצת ארגונית בכירה ומאמנת בכירה (MCIL)

AjaxNet

מלי אורנבוך | M.A

מרצה בקבוצות נשים
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, פסיכותרפיסטית קוגנטיבית התנהגותית, רכזת הקורס להנחיית הורים במרכז י.נ.ר

Therapynet learning Area 

לכל פניה לאתר הלמידה therapynet
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כניסת מנוי

הרשמה למגזין

הירשמו ללא כל התחייבות למגזין
ותהנו ממגון עצום של תוכן בתחומי הנפש

במקרה שאין לך קוד רישום, נא לרשום את הספרה 10 לרמת הרשאה של צופה במגזין

therapynet ו- Cookies

באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookie. בעצם בחירתכם להמשיך ולגלוש באתר זה, אתם מביעים הסכמה לשימוש מטעמנו בקבצי Cookie. עיינו כאן למידע נוסף

error: אזהרה: התוכן מוגן!!