יועצים ומטפלים לומדים היום במסגרות רבות, חלקם משלימים תואר ראשון ושני, חלקם מסתפקים בתואר ראשון, חלקם מוותרים על לימודי תואר ולומדים לימודי תעודה שבהם מתמקדים בנישה אחת כמו למשל, טיפול זוגי או טיפול CBT. ישנם הרבה דרכים ללמידה, וכמובן שככל שלומדים רחב יותר, מקבלים הדרכה טובה, עושים עבודה אישית במסגרת טיפולית, כך היעילות שלנו מול אנשים שבאים לבקש עזרה בתחומי הנפש והמשפחה גדולה יותר.
אפשר לומר המון דברים על כל הדרכים ללמידה, יש שיפסלו מכל וכל למידה ועבודה ייעוצית טיפולית שנעשית בדרך מסוימת, הם ידרשו תנאים נוקשים ללמידה הזאת, גם אם התנאים הללו אינם ערובה להיות הלומד מטפל טוב יותר – חלקם יעשו זאת מתוך איזו שהיא אמת פנימית, חלקם מתוך הצורך לשמור על מעמדם והערכתם העצמית, לעתים הדרך שלהם עוברת בהקטנה וזלזול באחר שבחר בדרך שונה.
יש את הקצה השני של כאלה שיאמרו שכל מה שצריך הוא אוסף כלים מעשיים שניתן לרכוש בקורס קטן של מספר חודשים או בקריאת כמה ספרים, גם כאן חלקם משוכנעים באמת פנימית עמוקה שכך דרכו של אדם, תן לו מיומנות, תשכנע אותו מתוך הסמכות שלך להשתמש בה וזה יעבוד כמו שעבד לך או כמו שאתה מאמין שזה יכול היה לעבוד לך. חלק אחר מונע מתוך מקום אישי צר מאוד, מקום לא מובחן, לא מעובד, חרד להתבוננות פנימית, ובאופן כללי העיסוק שלהם עם הזולת משרת את הצרכים והחסכים של העוזר מתוך מעטה שקרי – סיפור שהוא מספר קודם כל לעצמו, שהוא נמצא שם בשביל האחר.
את האבחנה בין שני החלקים – בין אותו חלק שמאמין באמת מתוך חיפוש והבנה מסוימת לבין החלק שאוחז בעמדה ממקום צר – אפשר לזהות כאשר מנסים להזיז את האדם מעמדה אחת לעמדה אחרת, אותם אלו שמאמינים בדרך מסוימת מתוך אמת פנימית גמישים יותר בבחינת העמדה שלהם, הם מסוגלים להבין שנבכי הנפש מבוכים הם, ושהעיסוק שלהם מול המורכבות הזאת הוא פשטני ובעייתי. אחרים יאחזו חזק בעמדתם ההגנתית, הם יצטטו ספרים וסופרים, אך בסופו של דבר ההתייחסות הנפשית שלהם תהיה שטוחה ומלאת אינטרסים אישיים.
בין לבין יש את אותם הרואים בבני אדם באופן כללי גורמים המסוגלים לעזור איש לרעהו, משום שאנשים הם בדרך כלל אמפתיים מיסודם. אך גם עושים אבחנה בין אלו שיש להם יסודות אישיותיים שמאפשרים לעשות עבודה שיטתית ועמוקה, ושאם הם ירחיבו את השכלתם ואת ניסיונם בעבודה אישית ובעבודה מול האחרים באופן מקצועי ומודרך, הגם שהם יתמקדו בנישה אחת מכל עושר הנישות הקיימות בתחומי הנפש הם יוכלו לעשות עבודה מקצועית, לעתים לא פחות – ואף יותר – מכאלה שעברו מסלולי הכשרה רחבים יותר הנוגעים במכלול גדול של תיאוריות גישות ומטרות, אך הנתונים האישיותיים שלהם פחות מיטיבים עם עבודתם הקלינית – ולא פעם גם ברמת הידע שלהם יש שאינם מסוגלים לעשות אינטגרציה של הנלמד ולהורידו הלכה למעשה.
כמובן כל זה לעומת אחרים שחסרים להם הנתונים הבסיסיים לעבודה שיטתית ועמוקה עם האחר, או כאלה שבבסיסם יכולים להיות שם אך לא הרחיבו את ידיעותיהם ויכולותיהם הקליניות, שאמנם גם הם רשאים ואף מחויבים – מחובת המוסר והאנושיות – לתת יד לאחר, לתת מענה במצוקה, אך הם יעשו זאת ממקום של עזרה ראשונה נפשית בלבד ולא יעסקו במלאכה העמוקה של תהליכי שינוי מדרגה שניה – שינוי עמוק וארוך טווח.
סדרת השיעורים הבאה מכוונת לכל מי שלמד במסגרות שמאפשרות למידה רצינית סביב נישה או נישות מסוימות, היא מכוונת למי שהרחיב את ידיעותיו וניסיונו האישי – הקליני, בייעוץ ובטיפול פרטני, ויש בה דגש מיוחד למי שלמד טיפול זוגי ורוצה להרחיב את הבנתו בנפש האדם על מנת לראות את הדברים בצורה מורכבת יותר ובהדרגה לשלב בעבודתו הסתכלויות המתייחסות לרבדים שונים בחיי הנפש.
חשוב להבהיר, שאמנם במהלך השיעורים נתייחס פעם אחר פעם לעבודה בקליניקה בחלק של הטכניקה, אך הסדרה הזאת בראש ובראשונה מכוונת לכך שההסתכלות שלנו על תהליך טיפול היא הסתכלות שפונה ראשית כל לעמדות של המטפל והמטופל, לעולמם הפנימי, ולכן הכרת הרעיונות שעליהם נדבר תקח כל אחד ואחת בעבודה הקלינית למקום אחר, היא תפתח פתח להתייחסויות שונות מה-התייחסויות שלנו כיום, ובעקבות הכרת הרעיונות הללו מטפלים מגבשים טכניקות מעבר לטכניקות הנלמדות ונרכשות. מעבר לכך, בעקבות הכרת הרעיונות שנביא כאן מטפלים עשויים להשתמש בטכניקות הקיימות שלהם באופן אחר מבחינת איכותן, מינונן והתזמון שלהם.
ההדגשה הזאת חשובה, כדי שהשאלה "מה אני עושה עם זה בקליניקה" לא תהיה שאלה שתטריד אתכם, הן מהסיבה שאנחנו כל הזמן נגזור גזירות קונקרטיות לטכניקה הטיפולית, הן משום שעצם הרעיון וההבנה במושגים הללו יש בו ערך קליני שלא נצטרך להתאמץ לראותו. אז תהנו מתהליך הלמידה שאין ספק שיהפוך את הקליניקה שלכם להרבה יותר מורכבת ויעילה.
דבר נוסף שיש להבהיר הוא, שבכל סדרת השיעורים הבאה אנחנו נלמד על רעיונות ומושגים שונים שמתייחסים לחוויה הקלינית, אך חשוב שניקח את הדברים כרעיונות שאינם תיאורי שיטות או תיאוריות שלמות, יש להתייחס לדברים כרעיונות חשובים שמובאים בדרך מסוימת וכפי ההבנה שהיא תועיל להעבירם הלאה באופן המסוים הזה, הם טובים לא כמשקפים תיאוריות ושיטות רחבות ומבוססות – שאותן אפשר ללמוד במסגרות שמיועדות לכך, הם טובים לשמש כאופציות אפשרויות במצבים שונים. הרעיונות הללו מכוונים לכך שיהיו ללומדים עוד כיווני חשיבה והתבוננות, וזה מביא להדגש הבא והאחרון.
סדרת השיעורים הזאת מיועדת ליועצים ומטפלים שאמנם נמצאים בשדה הקליני, כל אחד והוותק שלו, אך ללא כל ספק יש לזכור שאין אפשרות ליישם את הדברים הנלמדים, לחשוב עליהם באופן יעיל וביקורתי, ללא ליווי הדרכה. נושא ההדרכה הוא בלב ליבת הכשרה טובה ומקצועית, ואם אנחנו מבקשים לעבוד עם הזולת בצורה רחבה ועמוקה, הדרך לעשות זאת אינה יכולה לעבור ללא ליווי הדרכתי ממדריך מקצועי.