TLA

Therapynet learning Area

סדרת השיעורים החוויה הקלינית

עולם תוכן דיגיטלי מרחיב אופקים בתחומי הנפש ומהזווית הקלינית ליועצים ומטפלים פרטניים וזוגיים בהנגשה גמישה ללמידה על פי בחירה, ובהתמקדות בהיבטים תיאורטיים ובהרחבת כלים פרקטיים בעבודה הקלינית.

הרב שלום אביחי כהן | M.C.S

על הסדרה

רוצים להרחיב את הידיעות וההבנה שלכם בנפש האדם? לא מוכנים להסתפק בכלים הייעוציים והטיפוליים העומדים לרשותכם? החלטתם שאתם רוצים לעבוד עם הגישה שהוכשרתם לה אבל אתם מבקשים לקחת אותה צעד אחד משמעותי קדימה ולראות הדברים בצורה מורכבת יותר? זאת הסדרה בשבילכם!

הסדרה הזאת איננה קורס הכשרה בגישה או שיטה מסוימת, היא מרחיבת יידע וטכניקה מתוך פרספקטיבות עמוקות יותר, והשאיפה שלה לקדם את קבוצת היועצים והיועצות הפרטניים והזוגיים למקומות רחבים ועמוקים יותר בחשיבה ובעבודה הקלינית שלהם.

אם אתם מבקשים לרכוש הכשרה בייעוץ נישואין ומשפחה כנסו לחצו כאן ועברו לעמוד הקורס

השיעורים המוצגים יכולים לעניין את כל מי ששוחר יידע ומתעניין בנפש האדם, אך הם מכוונים בעיקר למי שיש לו גישה או גישות עבודה בייעוץ או בטיפול פרטני זוגי. יש בה בסדרה זו דגש מיוחד על הטיפול הזוגי, ורבות מהדוגמאות המלוות את פרקי הסדרה יהיו משדה הטיפול הזוגי.

בתוך הסדרה יהיו מעת לעת מקבץ שיעורים העוסקים בנושא אחד – בהבנתו וברכישת כלים פרקטיים, ולמרות זאת הם לא משווקים כמו שרגילים לעשות בדרך כלל – כקורס נפרד. השאיפה היא לאפשר רכישת שיעורים נפרדים מבלי לחייב רכישת מקבץ אחד שעלותו מן הסתם תהיה יקרה באופן ניכר. אין ספק שלמידת רצף של שיעורי הסדרה תעשיר ותחכים את הלומד, תפתח את ראייתו הקלינית ותעשיר את גישתו ואת כלי עבודתו הקליניים.

שיעורי הסדרה יחולקו בשלב ראשון לשתי קטגוריות: חשיבה דינמית ו-חשיבת מערכתית. השיעורים ימוספרו בהתאם לסדר בקטגוריה, למשל: שיעור מס' 001 בקטגוריית החשיבה הדינמית, ולאחריו שיעור מס' 002 בחשיבה דינמית, ויתכן שיעלה לאחר מכן שיעור מס' 001 בחשיבת מערכת.

ככל שיתרבו השיעורים מערכת הסינון תעזור בניווט הקטגוריות ונושאי השיעורים. השיעורים נפרדים זה מזה הן בתכנים והן בעלות, אך משמרים רצף למידה חשוב.

קרא עוד
סדרת השיעורים
קטגוריות סדרות
  •  
סדרת החוויה הקלינית

מה הקשר בין פרויד לקליניקה הזוגית? מהו הלא מודע? מה אנחנו יכולים ללמוד מהמודל הטופוגרפי ומהמודל הסטרוקטורלי לעשייה הקלינית שלנו גם אם איננו עובדים בגישה פסיכואנליטית? בשיעור זה נלמד על השתלשלות העניינים מרגע הפריצה מן הגוף אל הנפש בעבודה נפשית, נעבור מספר תחנות חשובות בתהליך ונזכיר את החלום, ואת הדיבור כגורם ריפוי, את החזרתיות ואת השכחה, ונגזור תובנות לעשיה טיפולית שלוקחת בחשבון את המציאות הפנימית. זהו עוד שיעור בסיסי וחשוב ביותר למי שמבקש להכיר את הנפש פנימה.

מס' 003
קטגורייה: חשיבה דינמית
126 דק'
220 ₪
  •  
סדרת החוויה הקלינית

כל מי שמבקש להרחיב ולהעמיק את חשיבתו המורכבת חייב לדעת מהי מורכבות בהקשר של חשיבה מערכתית. בחלק הראשון נדבר על ארגון מערכת, על מבנה ומהות וכמה מן ההבנות שחייבות להיות בבסיס החשיבה העוסקת במערכות. בחלקו השני של השיעור נפרוס את מודל המרחבים הזוגיים שמנסח סיווגי מערכות זוגיות על פי תפיסת המורכבות שלהם, ומגלה שתפיסות שונות של מורכבות זוגיות עשויות להתאים למערכות זוגיות שונות

מס' 002
קטגורייה: חשיבה מערכתית
100 דק'
220 ₪
  •  
סדרת החוויה הקלינית

בשיעור נציג תרשים שמיועד להכניס את הלומד לאזור העולם הפנימי, וליחס שבין המציאויות שאיתן הוא נפגש ואותן הוא מביא לקליניקה. השיעור נותן מושג כללי להסתכלות פנימה ומעלה שאלות לגבי תפקיד המטפל הן בטיפול זוגי והן בטיפול פרטני, כמו גם מחשבות אודות תפקיד בני הזוג בתוך המערכת הזוגית שלהם. שאלות אלו – ולצדדים העולים מתוכם – מהוות בסיס להבנות שונות ולגישות חלוקות שבשלב מתקדם יותר בסדרה הזאת נעסוק בהם מפרספקטיבה תיאורטית ומפרספקטיבה מעשית קלינית.

מס' 001
קטגורייה: חשיבה דינמית
73 דק'
150 ₪
הרחבה על הסדרה

יועצים ומטפלים לומדים היום במסגרות רבות, חלקם משלימים תואר ראשון ושני, חלקם מסתפקים בתואר ראשון, חלקם מוותרים על לימודי תואר ולומדים לימודי תעודה שבהם מתמקדים בנישה אחת כמו למשל, טיפול זוגי או טיפול CBT. ישנם הרבה דרכים ללמידה, וכמובן שככל שלומדים רחב יותר, מקבלים הדרכה טובה, עושים עבודה אישית במסגרת טיפולית, כך היעילות שלנו מול אנשים שבאים לבקש עזרה בתחומי הנפש והמשפחה גדולה יותר.

אפשר לומר המון דברים על כל הדרכים ללמידה, יש שיפסלו מכל וכל למידה ועבודה ייעוצית טיפולית שנעשית בדרך מסוימת, הם ידרשו תנאים נוקשים ללמידה הזאת, גם אם התנאים הללו אינם ערובה להיות הלומד מטפל טוב יותר – חלקם יעשו זאת מתוך איזו שהיא אמת פנימית, חלקם מתוך הצורך לשמור על מעמדם והערכתם העצמית, לעתים הדרך שלהם עוברת בהקטנה וזלזול באחר שבחר בדרך שונה.

יש את הקצה השני של כאלה שיאמרו שכל מה שצריך הוא אוסף כלים מעשיים שניתן לרכוש בקורס קטן של מספר חודשים או בקריאת כמה ספרים, גם כאן חלקם משוכנעים באמת פנימית עמוקה שכך דרכו של אדם, תן לו מיומנות, תשכנע אותו מתוך הסמכות שלך להשתמש בה וזה יעבוד כמו שעבד לך או כמו שאתה מאמין שזה יכול היה לעבוד לך. חלק אחר מונע מתוך מקום אישי צר מאוד, מקום לא מובחן, לא מעובד, חרד להתבוננות פנימית, ובאופן כללי העיסוק שלהם עם הזולת משרת את הצרכים והחסכים של העוזר מתוך מעטה שקרי – סיפור שהוא מספר קודם כל לעצמו, שהוא נמצא שם בשביל האחר.

את האבחנה בין שני החלקים – בין אותו חלק שמאמין באמת מתוך חיפוש והבנה מסוימת לבין החלק שאוחז בעמדה ממקום צר – אפשר לזהות כאשר מנסים להזיז את האדם מעמדה אחת לעמדה אחרת, אותם אלו שמאמינים בדרך מסוימת מתוך אמת פנימית גמישים יותר בבחינת העמדה שלהם, הם מסוגלים להבין שנבכי הנפש מבוכים הם, ושהעיסוק שלהם מול המורכבות הזאת הוא פשטני ובעייתי. אחרים יאחזו חזק בעמדתם ההגנתית, הם יצטטו ספרים וסופרים, אך בסופו של דבר ההתייחסות הנפשית שלהם תהיה שטוחה ומלאת אינטרסים אישיים.

בין לבין יש את אותם הרואים בבני אדם באופן כללי גורמים המסוגלים לעזור איש לרעהו, משום שאנשים הם בדרך כלל אמפתיים מיסודם. אך גם עושים אבחנה בין אלו שיש להם יסודות אישיותיים שמאפשרים לעשות עבודה שיטתית ועמוקה, ושאם הם ירחיבו את השכלתם ואת ניסיונם בעבודה אישית ובעבודה מול האחרים באופן מקצועי ומודרך, הגם שהם יתמקדו בנישה אחת מכל עושר הנישות הקיימות בתחומי הנפש הם יוכלו לעשות עבודה מקצועית, לעתים לא פחות – ואף יותר – מכאלה שעברו מסלולי הכשרה רחבים יותר הנוגעים במכלול גדול של תיאוריות גישות ומטרות, אך הנתונים האישיותיים שלהם פחות מיטיבים עם עבודתם הקלינית – ולא פעם גם ברמת הידע שלהם יש שאינם מסוגלים לעשות אינטגרציה של הנלמד ולהורידו הלכה למעשה.

כמובן כל זה לעומת אחרים שחסרים להם הנתונים הבסיסיים לעבודה שיטתית ועמוקה עם האחר, או כאלה שבבסיסם יכולים להיות שם אך לא הרחיבו את ידיעותיהם ויכולותיהם הקליניות, שאמנם גם הם רשאים ואף מחויבים – מחובת המוסר והאנושיות – לתת יד לאחר, לתת מענה במצוקה, אך הם יעשו זאת ממקום של עזרה ראשונה נפשית בלבד ולא יעסקו במלאכה העמוקה של תהליכי שינוי מדרגה שניה – שינוי עמוק וארוך טווח.

סדרת השיעורים הבאה מכוונת לכל מי שלמד במסגרות שמאפשרות למידה רצינית סביב נישה או נישות מסוימות, היא מכוונת למי שהרחיב את ידיעותיו וניסיונו האישי – הקליני, בייעוץ ובטיפול פרטני, ויש בה דגש מיוחד למי שלמד טיפול זוגי ורוצה להרחיב את הבנתו בנפש האדם על מנת לראות את הדברים בצורה מורכבת יותר ובהדרגה לשלב בעבודתו הסתכלויות המתייחסות לרבדים שונים בחיי הנפש.

חשוב להבהיר, שאמנם במהלך השיעורים נתייחס פעם אחר פעם לעבודה בקליניקה בחלק של הטכניקה, אך הסדרה הזאת בראש ובראשונה מכוונת לכך שההסתכלות שלנו על תהליך טיפול היא הסתכלות שפונה ראשית כל לעמדות של המטפל והמטופל, לעולמם הפנימי, ולכן הכרת הרעיונות שעליהם נדבר תקח כל אחד ואחת בעבודה הקלינית למקום אחר, היא תפתח פתח להתייחסויות שונות מה-התייחסויות שלנו כיום, ובעקבות הכרת הרעיונות הללו מטפלים מגבשים טכניקות מעבר לטכניקות הנלמדות ונרכשות. מעבר לכך, בעקבות הכרת הרעיונות שנביא כאן מטפלים עשויים להשתמש בטכניקות הקיימות שלהם באופן אחר מבחינת איכותן, מינונן והתזמון שלהם.

ההדגשה הזאת חשובה, כדי שהשאלה "מה אני עושה עם זה בקליניקה" לא תהיה שאלה שתטריד אתכם, הן מהסיבה שאנחנו כל הזמן נגזור גזירות קונקרטיות לטכניקה הטיפולית, הן משום שעצם הרעיון וההבנה במושגים הללו יש בו ערך קליני שלא נצטרך להתאמץ לראותו. אז תהנו מתהליך הלמידה שאין ספק שיהפוך את הקליניקה שלכם להרבה יותר מורכבת ויעילה.

דבר נוסף שיש להבהיר הוא, שבכל סדרת השיעורים הבאה אנחנו נלמד על רעיונות ומושגים שונים שמתייחסים לחוויה הקלינית, אך חשוב שניקח את הדברים כרעיונות שאינם תיאורי שיטות או תיאוריות שלמות, יש להתייחס לדברים כרעיונות חשובים שמובאים בדרך מסוימת וכפי ההבנה שהיא תועיל להעבירם הלאה באופן המסוים הזה, הם טובים לא כמשקפים תיאוריות ושיטות רחבות ומבוססות – שאותן אפשר ללמוד במסגרות שמיועדות לכך, הם טובים לשמש כאופציות אפשרויות במצבים שונים. הרעיונות הללו מכוונים לכך שיהיו ללומדים עוד כיווני חשיבה והתבוננות, וזה מביא להדגש הבא והאחרון.

סדרת השיעורים הזאת מיועדת ליועצים ומטפלים שאמנם נמצאים בשדה הקליני, כל אחד והוותק שלו, אך ללא כל ספק יש לזכור שאין אפשרות ליישם את הדברים הנלמדים, לחשוב עליהם באופן יעיל וביקורתי, ללא ליווי הדרכה. נושא ההדרכה הוא בלב ליבת הכשרה טובה ומקצועית, ואם אנחנו מבקשים לעבוד עם הזולת בצורה רחבה ועמוקה, הדרך לעשות זאת אינה יכולה לעבור ללא ליווי הדרכתי ממדריך מקצועי.

קרא עוד
פרטים נוספים

השיעורים המוצגים יכולים לעניין את כל מי ששוחר יידע ומתעניין בנפש האדם, אך הם מכוונים בעיקר למי שיש לו גישה או גישות עבודה בייעוץ או בטיפול פרטני וזגי. יש בה בסדרה זו דגש מיוחד על הטיפול הזוגי, ורבות מהדוגמאות המלוות את פרקי הסדרה יהיו משדה הטיפול הזוגי.

הסדרה הזאת מיועדת ללמידה, אך אינה מוצעת כקורס אחד שעלותו כמובן גבוהה יותר. אלו שיעורים שמוצגים בפניכם כשיעורים בודדים, שניתן לרכוש בנפרד משיעורים אחרים. הקונספט הזה נועד מצד אחד להקל על רכישת השיעורים ולאפשר בחירה, והוא גם מכתיב את הקוו הכללי של סדרת השיעורים, זאת אינה שיטת עבודה אחת, אלא כל שיעור פותח צוהר למושגים והיבטים נוספים בנפש האדם, מעשיר את היידע הקיים ומצייד ביידע חדש, לעתים היידע הוא תיאורטי לעתים הוא מעשי, במרבית המקרים יש שילוב של השניים, אך בכל שיעור יש הרחבת ההבנה וההמשגה הקלינית וזאת בלי קשר הכרחי לשיעורים אחרים. מאחר וכך, עלות כל שיעור נקבעת בנפרד ולפי מידת אורכו וההשקעה עליו, הן בשעות ההכנה, והן בהשקעה הטכנית עד שהוא מוצג ברשימת השיעורים שבסדרה.

צוות המרצים
DSC_1880-Edit

הרב שלום אביחי כהן | M.C.S

מרצה
פסיכותרפיסט, מטפל זוגי בכיר, סופרווייזר וראש התחום להכשרת יועצי נישואין ומשפחה במרכז י.נ.ר ובשיתוף האוניברסיטה הפתוחה

Therapynet learning Area 

לכל פניה לאתר הלמידה therapynet
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כניסת מנוי

הרשמה למגזין

הירשמו ללא כל התחייבות למגזין
ותהנו ממגון עצום של תוכן בתחומי הנפש

במקרה שאין לך קוד רישום, נא לרשום את הספרה 10 לרמת הרשאה של צופה במגזין

therapynet ו- Cookies

באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookie. בעצם בחירתכם להמשיך ולגלוש באתר זה, אתם מביעים הסכמה לשימוש מטעמנו בקבצי Cookie. עיינו כאן למידע נוסף

error: אזהרה: התוכן מוגן!!