עקומת U ההפוכה, היא מודל תיאורטי המתייחס לקשר בין חרדה לבין הישגים לימודיים. המודל מתאר שלושה מצבים: חרדה נמוכה מידי, חרדה גבוהה מידי וחרדה אופטימאלית. וממחיש את החרדה כגורם מניע. חשוב לזכור, שאמנם יש לנו נטייה להתייחס לחרדה כגורם שלילי אבל חרדה היא גם גורם מדרבן, היא דוחפת בני אדם לבצע דברים. כשאנחנו חרדים לבחינה אנחנו יותר דרוכים ומתארגנים לבצע את הבחינה.
המצב האמצעי בתרשים הוא מצב של חרדה בינונית, אופטימאלית, זוהי הנקודה הגבוהה במודל. רמת החרדה האופטימלית אינה תלויה רק במשימה – אלא משתנה מאדם לאדם בהתאם לאישיותו. כלומר, לכל אחד יש את נקודת החרדה האופטימאלית שלו, שמביאה אותו להישגים הטובים ביותר.בשני המצבים: חרדה גבוהה מידי וחרדה נמוכה מידיי, ההישגים על פי המודל התיאורטי יהיו נמוכים. כשהחרדה גבוהה מידיי האדם משותק הוא בבלאק-אאוט. כשהחרדה נמוכה מידיי האדם אפאתי, לא דרוך, אינו ערני למבחן, הוא סומך על זה שיהיה בסדר ושיש עוד מבחן לאחר מכן. אם ניקח מצב כזה בנהיגה, זה יהיה נהג שאדיש לכביש ולסכנות, בשונה מנהג שיש לו רמה מסוימת של חרדה ודריכות שמגבירים את הזהירות.