שיתוף והורדה
  • דין סעודה קודם מנחה וערבית

דין סעודה קודם מנחה וערבית

ביסוד הדין שאסור להתעסק בדברים המטרידים לפני תפילת מנחה וערבית
הרב שלום אביחי כהן | M.C.S
Master Counseling Supervisors * M.C.S פסיכותרפיסט, מטפל זוגי בכיר, סופרוויזר וראש התחום להכשרת יועצי נישואין ומשפחה במרכז י.נ.ר ובשיתוף האוניברסיטה הפתוחה
תפילה|
22
דקות קריאה |

0 קוראים הוסיפו

דעת הפני משה

מתני' ברכות ב. הפני משה1בירושלמי.כתב, דאמנם אין חכמים חולקים על רבן גמליאל שמעיקר הדין אפשר לקרא קריאת שמע של ערבית עד עלות השחר, אבל מכל מקום לכתחילה משהגיע עונת קריאת שמע אסור לאדם לסעוד וכל שכן לישן עד שיקרא ויתפלל, ובמים חיים2בסוגיין.הוסיף על הא דכתב הברטנורא3 בדיבור המתחיל עד שיעלה עמוד השחר.שאסור לסעוד משהגיע עונה של ערבית וכל שכן לישן, דהאיסור הוא אפילו חצי שעה קודם, והרב קיצר בדבריו.

יסוד הדין

והנה, יסוד הדין שאסור להתעסק בדברים המטרידים לפני תפילת מנחה וערבית, הוא במשנה בשבת4דף ט, ב., 'לא ישב אדם לפני הספר סמוך למנחה עד שיתפלל, לא יכנס אדם למרחץ ולא לבורסקי ולא לאכול ולא לדין. ואם התחילו אין מפסיקין5כל שיש לו שהות לסיים קודם שיעבור הזמן. שבת דף י, א וברש"י שם דיבור המתחיל אין מפסיקין., מפסיקין לקריאת שמע6דהיא דאורייתא. רש"י שם דיבור המתחיל מפסיקין.ואין מפסיקין לתפילה'. ופירש רש"י7דיבור המתחיל עד שיתפלל.הטעם, שמא ישכח ולא יתפלל.

שתי שיטות בגמ'

ופירשו בגמרא שהמשנה דיברה על מנחה גדולה, ונאמרו שתי שיטות איזו סעודה8ולא רק לעניין סעודה נחלקו, אלא בכל הדברים שהזכירה המשנה, דיש תספורת מיוחדת כבן אלעשה שהיה חתנו של רבי, והיה מפזר מעות רבים על מנת ללמוד תספורת של כהן גדול, וזו הייתה תספורת מיוחדת, ודומה היא לסעודה גדולה, שהיא מתמשכת הרבה ויכול לשכוח להתפלל, ויש גם תספורת פשוטה וקלה שלא הייתה אורכת זמן רב, והיא דומה לסעודה קטנה, וכן הוא הדין גבי כל הדברים כמבואר שם בגמרא וברש"י.אסור לאכול, שיטה ראשונה סעודה גדולה דווקא, שהמשנה אסרה סמוך למנחה גדולה דוקא סעודה גדולה, אבל סעודה קטנה מותר, אמנם גם בסעודה קטנה נחלקו הראשונים אם מותר לאוכלה סמוך למנחה קטנה9תוספות שם בדיבור המתחיל בתספורת של בן אלעשה כתבו דסמוך למנחה קטנה אסור אפילו סעודה קטנה ואם התחילו מפסיקין, ועיין בריטב"א שם שכתב ז"ל והלכך פסק הלכה דלכתחילה אין מתחילים ואפילו סמוך למנחה גדולה, ואם התחיל אין מפסיקים כשיש שהות ביום, ואפי' אחר שהגיע זמן מנחה קטנה, וכן עיקר, ושלא כדברי ר"ז ז"ל עכ"ל.. ושיטה שנייה בגמרא היא שיטת רב אחא בר יעקב, שאיסור המשנה הוא גם בסעודה קטנה.

שיטות הראשונים

וברי"ף שם פסק כתירוץ בתרא שהאיסור הוא אפילו בסעודה קטנה, ואף הרמב"ם10תפילה פרק ו, ה.פסק כן, דכיון11לשון הרמב"ם שם.שהגיע זמן מנחה גדולה, לא יכנס למרחץ אפילו להזיע עד שיתפלל, שמא יתעלף ויבטל מן התפלה, ולא לאכול אפילו אכילת עראי שמא ימשך באכילה, ולא לדון אפילו בגמר דין שמא יסתר הדין וימשך ויבטל מן התפלה, וכן לא ישב לפני הספר לספור אפילו תספורת הדיוט עד שיתפלל שמא ישבר הזוג, ולא ליכנס לבורסקי סמוך למנחה עד שיתפלל שמא יראה הפסד במלאכתו ויתעסק בה ויתעכב מן התפלה, ואם התחיל באחת מאלו לא יפסיק אלא גומר ואחר כך מתפלל תפלת מנחה. אבל רבינו תם12עיין שם בתוספות דיבור המתחיל בתספורת של בן אלעשה, ובהגהות מיימוניות שם ס"ק ז, כן עיין בט"ז אורח חיים סימן רלב ס"ק א.פסק כלישנא קמא דמשהגיע זמן מנחה קטנה אז אסור אפילו סעודה קטנה, אבל משעת מנחה גדולה אין איסור אלא סעודה גדולה כגון בחברותא בסעודת נישואין וברית מילה וכדומה, וכן הוא בתשובות הגאונים13כן הביאם הגהות מיימוניות שם..

דעת השו"ע

ובשתי דעות אלו דהראשונים חלקו הפוסקים, דהשו"ע14אורח חיים סימן רלב, ב.פסק15משנ"ב שם ס"ק ה.כהרי"ף והרמב"ם וכתירוץ בתרא, ולכן כתב, דלא ישב אדם להסתפר חצי16מגן אברהם ס"ק ד.שעה17תחילת שעה שביעית שהוא מחצי היום ומעלה ואין חילוק בין היום ארוך או קצר לעולם חשבינן לדעה זו סמוך למנחה אחר חצי היום. משנ"ב ס"ק ז.סמוך למנחה18כלומר, סמוך למנחה גדולה כמו שכתב בסוף דבריו, ואכולהו קאי. משנ"ב ס"ק ו., עד שיתפלל, ולא יכנס למרחץ19אפילו להזיע בעלמא וכל שכן לכולא מלתא דמרחץ. משנ"ב ס"ק ח.ולא לבורסקי20מקום שמעבדין שם העורות. שם.ולא לדין21אפילו כבר שמע טענותיהם אסור לגמור הדין שמא יראה טעם ויסתור הדין. מגן אברהם ס"ק ז.ולא לאכול אפילו סעודה קטנה22סעודה קטנה היא סעודת כל אדם, וסעודה גדולה היא סעודה כנישואין ומילה. משנ"ב ס"ק יא.סמוך למנחה גדולה, ואף23משנ"ב שם.שעד סוף המנחה יש שהות הרבה, מכל מקום חיישינן. ואפשר24עיין במגן אברהם שם ס"ק ג.שבמקום שהחשש לא סביר שרי כגון בתספורת, דמילא אם יש לו זוג מספריים אחד חיישינן שמא ישבר הזוג, אבל אם יש לו זוג או שני זוגות מספריים מוכנים לפניו שרי. ודין25מגן אברהם ומשנ"ב שם.האיסור הוא גם בשאר דברים העלולים להטרידו כגון אם יקח ילד בחיקו חיישינן שמא יטנף בגדיו, ובעוד שיחזר אחר מים יעבור מנחה או יאחר לבוא לבית הכנסת.

ובמגן אברהם26ס"ק ח.הביא דברי שו"ת מהר"י ווייל27סימן קצג ד"ה פסח ביום.ומסתימת דבריו משמע28ביאור הלכה ד"ה לבורסקי.שסבר, שבכל מלאכה או29מגן אברהם ס"ק ו ומשנ"ב ס"ק ט.חשבון שאפשר להימשך או לגרום לטרדא אסור להתחיל סמוך לתפילה, ולכן30משנ"ב שם מחיי אדם.אותם היוצאים לירידים שטרודים בקניית ומכירת סחורה לא יתחילו לכתחילה סמוך לזמן מנחה גדולה עד שיתפללו מקודם. אבל המאירי31הביאו בביאור הלכה שם.הביא בשם קצת מפרשים32דעת הרשב"א שהובא בבית יוסף אורח חיים סימן רלה., דלא נאסרה מלאכה סמוך למנחה גדולה, אלא במלאכות שאין רגילות לעשותן לחצאין, כגון תספורת או הבורסקי שמאחר שחושש על הפסד עורות עלול להיות טרוד בהם ולא ילך להתפלל, ועוד שדרכו ללבוש בגדים צואים באותה שעה עד שישלים וירחץ רגליו, וילביש בגדים הרגילים לו, ואיך יפסיק לעשות כל זה כדי לצאת ולחזור מיד אחר התפילה, וכן לדין קשה לו לזוז בעוד שטענתו בידו ועדיו מזומנים לו, וכן כל כיוצא בו, אבל תפירה וכתיבה, ושאר דברים שאדם רגיל לעוזבם אף כשעדיין לא נשלמה עבודתו, יכול להתחיל סמוך למנחה, וכשיגיע זמן תפלה מפסיק. וכתב הביאור הלכה33ובביאור הלכה שם כתב שאפשר שהיא גם דעת המגן אברהם, וכן כתב הפרי מגדים., דבמקום הצורך אפשר להקל.

היכן שמהדין צריך להפסיק

ולדעת השו"ע34שם.,דאם התחיל באחת מכל אלו35היינו אפילו התחיל סעודה גדולה או שנכנס לבורסקי גדולה, וכן כל שאר הדברים דבודאי יש לחוש בהם שמא ימשך הרבה, אפילו הכי אינו מפסיק, כיון שיש שהות להתפלל אחר שיגמור סעודתו או מלאכתו. משנ"ב ס"ק יד., אפילו36משנ"ב ס"ק יג.התחיל אחר שהגיע כבר זמן מנחה גדולה, ואפילו אחר כך, כל שלא הגיע עדיין החצי שעה שקודם מנחה קטנה, אינו מפסיק אפילו37דכל היכא שאמרו שאינו מפסיק, הוא אפילו אם על ידי זה יפסיד התפלה בצבור, אינו מחוייב מדינא, דלא אטרחוהו רבנן בדיעבד, כיון שיש לו שהות להתפלל אחר כך. ביאור הלכה.אם על ידי זה יפסיד התפלה בצבור, ואף על פי שהתחיל באיסור, ודעת המגן אברהם38ס"ק ט מהירושלמי.דכל שאין צריך להפסיק ומפסיק נקרא הדיוט, אבל האדרת אליהו39ברכות פרק א משנה ג והובא בביאור הלכה.חולק על זה, וכתב הביאור הלכה40שם., דנראה פשוט דאף למגן אברהם במקום דמן הדין יש להפסיק, כגון שהתחיל בזמן מנחה קטנה, וסומך על השמש שיקרא לו לתפילה, בזה בודאי לא נקרא הדיוט. וכל41שו"ע שם.זה דווקא כשיש עוד שהות להתפלל אחר שיגמור סעודתו או מלאכתו, אבל אם אין שהות להתפלל אחר כך, אפילו42מגן אברהם ס"ק י.התחיל בהיתר, ואפילו43שם ס"ק יא.עוד היום גדול, כל שיודע שתמשך סעודתו עד שתחשך צריך להפסיק מיד.

דעת הרמ"א

אבל הרמ"א44שם.הביא מהטור לחלוק על השו"ע, וסבר כרבינו תם וכלישנא קמא בגמרא בשבת, ולכן כתב, דסעודה קטנה ותספורת45מגן אברהם ס"ק יג.שלנו וכיוצא בהם מותר סמוך למנחה גדולה, וכל האיסור להתחיל סמוך למנחה גדולה, הוא דווקא סעודה גדולה כגון נישואין או מילה או פדיון46בית יוסף.הבן שיש שם הרבה בני אדם מסובין יחד ועל ידי זה רגיל הדבר להמשך, וחיישינן שמא ימשך הרבה עד שיעבור הזמן. אבל47מגן אברהם שם ומשנ"ב ס"ק כב.סמוך למנחה קטנה שהוא מתחילת שעה עשירית ולמעלה אסור להתחיל אפילו סעודה קטנה, ואם עברו והתחילו סמוך למנחה קטנה מפסיקין גם סעודה קטנה כשהגיע זמן המנחה.

שיטת בעל המאור והטור

אמנם, הרמ"א הביא עוד שתי דעות בזה, שמקילין יותר מדעות קודמות, דעת בעל המאור48בשבת שם.שאפילו סעודה גדולה סמוך למנחה גדולה מותר, ודעת הטור49בשם הר"י.דסעודה קטנה אפילו סמוך למנחה קטנה מותר. ונמצא שלשיטתם50משנ"ב ס"ק כה.רק באופן אחד אסור, דלבעל המאור רק סמוך למנחה קטנה אסור ואפילו סעודה קטנה51ואם התחילו אין מפסיקין אפילו מסעודה גדולה. מגן אברהם ס"ק יד., אבל סמוך למנחה גדולה שרי הכל. ואילו הטור סבר להיפך, דסעודה גדולה אסור אפילו סמוך למנחה גדולה, וסעודה קטנה מותר אפילו סמוך למנחה קטנה, ומותר52שיטת ההגהת מרדכי שהביאו המגן אברהם ס"ק טו והמשנ"ב ס"ק כו ואף שמדברי הטור שהביא רמ"א משמע דאסור להתחיל, מכל מקום הביא שם המשנ"ב גם משו"ת מהר"י ווייל דנהגו העולם להקל להתחיל אף לאחר שהגיע זמן מנחה קטנה, ואין איסור אלא בסעודה קטנה סמוך למנחה קטנה.גם להתחיל בסעודה קטנה.

מנהג העולם להקל

וכתב שם עוד הרמ"א שנהגו העולם להקל כשתי סברות אלו, דהיינו בסעודה גדולה סמוך למנחה גדולה, ובסעודה קטנה סמוך למנחה קטנה, ודווקא53משנ"ב ס"ק כח.אם דרכו להתפלל בציבור בבית הכנסת, כי אז יקראו לו לתפילה, אבל אם דרכו להתפלל ביחידות בביתו אין להקל, וכן אם לא רגילין לקרותו לבית הכנסת נראה54על פי מה שכתב המשנ"ב ס"ק כט גבי ההולכים בערב שבת לבית מרחץ כשהגיע זמן מנחה קטנה דאם הוא במקום שהשמש קורא לבית הכנסת, יש להם על מה שיסמכו, אבל אם אין השמש מכריז גם לאנשי בית המרחץ לצאת מבעוד יום, זמן מסויים קודם השקיעה, כדי שיספיקו להתפלל תפילה בזמנה, לא נוכל לסמוך על זה כלל.דיש להחמיר. מיהו55רמ"א שם.בסעודה גדולה, יש להחמיר אפילו סמוך למנחה גדולה שלא56משנ"ב ס"ק ל.לסמוך על קריאת השמש להתחיל אז הסעודה דשכיח שכרות, ובשכרות לא מהני הקריאה57ולפי זה כשיש חתונה בשבת ולא יצאו מבית הכנסת עד אחר חצות, יתפללו מנחה מקודם, ואחר כך יאכלו, דסעודת נישואין הוי סעודה גדולה, אבל סעודת שבת בביתו לא נקראת סעודה גדולה. בית שמואל והובא במגן אברהם ס"ק טז ובמשנ"ב שם., ואפילו58טור ובית יוסף בשם הפוסקים והובאו ברמ"א שם.אם התחיל הסעודה59 משנ"ב ס"ק לא.גדולה קודם חצות שאז עדיין הוא זמן היתר לכולי עלמא, ועדיין60 ט"ז ס"ק ד.יש לו שהות להתפלל, אלא שמשער61שם ובמשנ"ב ס"ק לב.שימשך סעודתו עד הלילה, צריך לקום ולהתפלל תיכף כשיגיע זמן מנחה קטנה.

הדין לעניין ק"ש דערבית

וכמו הדין לעניין תפילת מנחה הוא הדין גבי קריאת שמע דערבית, דאסור62שו"ע אורח חיים סימן רלה, ב.להתחיל לאכול63או לישון קמעא וכיוצא בזה, וללמוד אם היה סמוך לזמן קריאת שמע היינו חצי שעה קודם מצוה היא, ואם הגיע כבר זמנה אסור אפילו ללמוד, אם הוא מתפלל בביתו, אלא אם כן אמר לחברו שאינו לומד, שיזכירנו שיתפלל, דבאופן זה מותר. שם ס"ק יז.חצי שעה64דעת הט"ז שבשיעור מועט סגי, ובמשנ"ב ס"ק יח כתב דהאחרונים מסכימים לפסק השו"ע דכל דליכא אלא חצי שעה, אסור להתחיל לאכול, ואם ביקש מאחד שיזכירנו להתפלל ליכא אסורא להתחיל לאכול אפילו כשכבר הגיע זמן קריאת שמע כמבואר בהערות לעיל.סמוך לזמן קריאת שמע של ערבית65היינו צאת הכוכבים. שם ס"ק יט., שמא66משנ"ב ס"ק טז.ימשך בסעודתו, ופעמים שישתקע על ידי זה גם בשינה, וישכח לקרות קריאת שמע67ואפילו לאכול קמעא אסור, ומכל מקום טעימה בעלמא מיני פירות או אפילו פת בכביצה שרי. שם., ואם התחיל לאכול אחר שהגיע זמנה68ובתוך חצי שעה סמוך לצאת הכוכבים נמי כאחר שהגיע זמן הוא. שם ס"ק כ., מפסיק מיד69משנ"ב ס"ק כא.וקורא קריאת שמע70דקריאת שמע דאורייתא הוא, והוא התחיל באיסור, ואם התחיל בהיתר דהיינו לפני חצי שעה שסמוכה לצאת הכוכבים, אפילו לקריאת שמע אינו מפסיק כל שיש לו שהות לקרוא אחר גמר סעודתו. שם.בלא ברכותיה71משום דברכות אינם אלא מדרבנן לא הטריחוהו להפסיק בשבילם. שם ס"ק כב.וגומר סעודתו, ואחר כך קורא אותה בברכותיה ומתפלל. וברמ"א כתב72שם.דאף שלתפילה אם התחיל לאכול אין צריך להפסיק73אבל אם אין שהות להתפלל כלומר בין שהוא עומד סמוך לעלות השחר או אפילו עומד בתחילת הלילה, רק שסעודה זו תמשך עד עלות השחר, כגון סעודות גדולות בימות הקיץ שהלילות קצרים, צריך להפסיק מיד ביציאת הכוכבים, ואפילו התחיל בהיתר מבעוד יום נמי הדין כן. רמ"א ומשנ"ב ס"ק כה., כמו שאינו מפסיק לברכות קריאת שמע שהם מדרבנן, מכל מקום אם לא התחיל לאכול, אף על פי שנטל ידיו, צריך להפסיק74ודוקא כשלא בירך עדיין על נטילת ידים אבל אם כבר בירך, נכון שלא יפסיק אלא יברך המוציא, ויאכל כזית, ויפסיק סעודתו, ומה שאוכל עכשיו אינו עושה אותו כדין התחיל לאכול שלא מפסיק, כיון שלא התחיל לאכול אלא כדי שלא יהא הפסק בין נטילת ידים להמוציא. משנ"ב ס"ק כד., אף שיש עוד שהות להתפלל, ואינו דומה למי שהתחיל סמוך למנחה שבדיעבד אם נטל ידיו אינו מפסיק, משום שמנחה זמנה מועט, ואדם מפחד להפסידה ולכן לא יבוא לפשוע בה, מה שאין כן בערבית שבדיעבד זמנה כל הלילה, גוזרים עליו שמא יבוא לפשוע בה על ידי שיסמוך על אריכות הלילה, ולכן כל זמן שלא התחיל באכילה עצמה, מטריחים אותו להפסיק.

המנהג להקל כרמ"א

ובאור לציון75אורח חיים תשובות ב פרק טו, א.כתב, שאף שדעת השו"ע שאפילו סעודה קטנה אסור, ואפילו סמוך למנחה גדולה, מכל מקום המנהג להקל כדעת הרמ"א, שאין לאסור אלא סעודה גדולה כסעודת נישואין או מילה, ומכל מקום טוב להחמיר שלא לאכול אפילו סעודה קטנה קודם מנחה גדולה, או שלכל הפחות יעמיד שומר שיזכיר לו להתפלל, שאף על פי שיש להסתפק אם אפשר לסמוך על שומר שהרי לא הוזכר דבר זה בראשונים, ואף הרמ"א שהביא לסמוך על קריאת השמש, כתב להחמיר בסעודה גדולה, דלא מהני שומר לעניין שכרות, מכל מקום בדברים דרבנן כגון תפילת מנחה יש להקל לסמוך על שומר76וכתב שם דיכול להעמיד את אשתו כשומר שתזכיר לו ולא חיישינן שתשכח משום שאישה אימת בעלה עליה, וכן יכול להעמיד שעון מעורר, אם מקבל על עצמו להפסיק מיד כאשר הוא מצלצל, ובלבד שלא ישתה בסעודה זו משקאות חריפים, עוד כתב שמשום כן יש להתיר בישיבות וכדומה לאכול קודם תפילת מנחה, כיון שיש להם שמן קבוע לזמן האכילה, ולאחר זמן זה אין נותנים רשות ליושבים שם להישאר, וחשיב כמו שומר.. אבל כל זה בסעודה רגילה, אך בסעודה גדולה דשכיח בה שכרות, לא מהני שומר, ולכן אם מוכרח לאכול ואינו מוצא מניין, עדיף שיתפלל ביחיד מאשר לאכול קודם התפילה, או שאפשר שיעמיד שומר לשמור שלא ישתה משקאות חריפים. ולגבי תפילת ערבית כתב שם77פרק טו, ח.דלכתחילה אין לאכול סעודת קבע חצי שעה קודם זמן תפילת ערבית78והוא כחמש דקות לפני השקיעה, שם. ועיין לעיל בחישובי הזמנים דתפילת ערבית., ובשעת הצורך שמוכרח לאכול, יקרא קריאת שמע בלא ברכותיה, ויעמיד שומר שיזכיר לו להתפלל, ויהיה מותר לאכול לפני התפילה.

ולעניין להיכנס לבית המרחץ קודם מנחה, כתב האור לציון79שם.דאף שבשו"ע אסר, מכל מקום, כיון שהטעם הוא משום שמא יתעלף מהחום80 וגם עיין בתשובת הגר"מ מאזוז שליט"א שהובאה בספר יוסף דעת, דכיום סמכינן על הצפירה בערב שבת, ומחשיבים זאת כקוראים לו לבית הכנסת, ולכן העולם רגילין לרחוץ בערב שבת בשעה עשירית ואילך., ושכן משמע ממה שאמרו להיכנס למרחץ, ולא אמרו להיכנס לרחוץ, שהדבר תלוי במרחץ עצמו, שבימיהם היה בו חום רב, והיו נכנסים להזיע בו הרבה, דיש גם חשש שיתעלף, אבל במרחץ שלנו, לא מיבעיא בחדר האמבטיה שבבית שאין בו חום כלל, אלא אפילו בבית מרחץ ציבורי בימינו אין חום גדול כל כך, ואין חשש שמא יתעלף, ומותר להיכנס בו אף בזמן מנחה81אלא אם כן הוא מקום המיועד להזיע. שם.. ועוד כתב שם להתיר להיכנס לספר אם יש לספר או לשכנו עוד זוג מספריים, וכן להתגלח במכונה אם יש לו או לשכנו עוד מכונת גילוח, ולעניין להיכנס לישן צריך לשער בעצמו, אם רגיל לישן מעט ביום ולקום מיד, יכול לישן קודם שיתפלל, אבל אם יודע בעצמו שפעמים הוא נרדם לזמן רב ביום, לא ישן עד שיתפלל.

אליבא דהלכתא

תספורת סמוך למנחה

לא82שו"ע אורח חיים הלכות תפלת המנחה סימן רלב, ב. ישב אדם להסתפר חצי83משנ"ב ס"ק ז ומגן אברהם ס"ק ד.שעה קודם למנחה גדולה84משנ"ב ס"ק ו., עד שיתפלל. ואף85משנ"ב שם.אם יש שהות הרבה עד סוף זמן המנחה, חיישינן שמא86מגן אברהם ס"ק ג.ישבר הזוג של87 רש"י שבת ט, ב.מספריים, ויהא צריך לחזר אחר זוג אחר, ויעבור זמן המנחה. ואם88מגן אברהם ס"ק ג ומשנ"ב שם.יש לו ב' זוגות מספריים מותר. ומאימתי89שו"ע שם.התחלת תספורת, משיניח סודר של ספרים על ברכיו.

לא יקח ילד בחיקו

כשמגיע90משנ"ב ומגן אברהם שם.זמן המנחה נכון שלא יקח ילד בחיקו, שמא יטנף בגדיו ובעוד שיחזר אחר מים יעבור מנחה או יתאחר לבוא לבית הכנסת.

לא יכנס למרחץ

לא91שו"ע שם.יכנס אדם למרחץ סמוך למנחה גדולה, אפילו92מגן אברהם ס"ק ה ובמשנ"ב ס"ק ח.להזיע בעלמא, גזירה שמא יתעלף ויפסיד תפילתו. והתחלת93שו"ע שם.מרחץ היא, משיפשוט לבושו העליון. ובאור לציון94חלק ב פרק טו, ב.כתב, שדין זה נאמר על בתי מרחץ של זמנם, שהיה בו הרבה חום והיו נכנסים לשם להזיע הרב, ויש חשש שמא יתעלף, וכן הוא הדין בזמנינו אם הוא בית מרחץ מיוחד שעשוי להזיע בו ויש שם חום הרבה. אבל במרחץ שלנו, בין הפרטי ובין הציבורי, אין הרבה חום ואין חשש שמא יתעלף, ולכן מותר להיכנס בו אף בזמן המנחה95 עיי"ש שכל הטעם שאסרו הוא משום שמא יתעלף מהחום, כמבואר בשבת (דף ט,ב), וכן משמע ממה שאמרו להיכנס למרחץ ולא אמרו להיכנס לרחוץ, שהדבר תלוי במרחץ עצמו..

ולא לבורסקי

לא96שו"ע שם.יכנס אדם סמוך למנחה גדולה לבורסקי, שהוא מקום שמעבדין שם עורות, והתחלת97שו"ע שם.בורסקי, משיקשור בגד בין כתיפיו כדרך הבורסקים. וכתב המגן אברהם98ס"ק ו.שאפיל99וכן במשנ"ב ס"ק ט.לעיוני בעלמא שמא יראה שנתקלקלו העורות ויצטער ויהיה טרוד בצערו ולא יתפלל. והוא100ביאור הלכה ומשנ"ב שם.הדין לכל מלאכה או חשבון כיוצא בו שאפשר להמשך או לגרום טרדא ולכן אותם היוצאים לירידים שטרודים בקניית ומכירת סחורה לא יתחילו לכתחילה סמוך לזמן מנחה גדולה עד שיתפללו מקודם.

ולא לדין

לא101שו"ע שם.יכנס לדין סמוך למנחה גדולה, אפילו102מגן אברהם ס"ק ז ומשנ"ב ס"ק י.כבר נשמעו הטענות, וצריך עתה לגמור הדין, שמא יראה טעם ויסתור הדין, וימשך העניין. אבל103שער הציון ס"ק ז.אם כבר ישב לתחילת הדין לפני שהגיע זמן הסמוך לתפילה, אף שגמר הדין הגיע סמוך למנחה, קיימא לן שאם התחילו אין מפסיקין. ומאימתי104שו"ע שם.התחלת דין, אם היו עסוקים בו105פי' שכבר ישבו בדינין אחרים (משנ"ב ס"ק יח)., משיתחילו בעלי דינים לטעון. ואם לא היו עסוקים בו, משיתעטפו106שכך היו נוהגים מלפנים כשיושבין בדין משום ששכינה שורה עמהם (משנ"ב ס"ק יט מב"י).הדיינים, ולדידן משישבו אדעתא לדון.

דין סעודה קודם המנחה

דעת הטור בשם ר"ת107הובא ברמ"א שם.שסעודה קטנה סמוך למנחה גדולה מותר, ואינו אסור אלא רק בסעודת נישואין ומילה108ולגבי סעודת שבת ויו"ט מבואר בב"י שאינו נקרא סעודה גדולה, ובחיי אדם כתב דסעודת יום טוב מקרי סעודה גדולה, ונשאר עליו בשער הציון (שם ס"ק כא) בצ"ע מנין לו זה, והלא בבית יוסף בשם הגהות מימוני מבואר להפך., וכן109משנ"ב ס"ק כד.סעודת פדיון הבן שיש שם הרבה בני אדם מסובין יחד וחיישינן110משנ"ב ס"ק כג.שמא ימשך הרבה עד שיעבור הזמן111וכתב המשנה ברורה (ס"ק כא) שלשיטה זו, תספורת שלנו תהיה מותרת סמוך למנחה גדולה ואינו אסור אלא תספורת של בן אלעשה שהיא מלאכה גדולה וכן לגבי מרחץ אם נכנס להזיע בעלמא מותר. ובבורסקי אסרו דווקא בורסקי גדולה. ולגבי דין דוקא התחלת דין שצריך לזה שיהוי הרבה וחיישינן שמא יעבור על ידי זה הזמן אבל גמר דין מותר. והיתרים אלו הם דווקא סמוך למנחה גדולה ולאחר מכן עד סמוך למנחה קטנה אבל סמוך למנחה קטנה שהוא מתחילת שעה עשירית ולמעלה אסור בכל אלה, ואפילו בדיעבד אם התחילו אז מפסיקין כשיגיע הזמן דמנחה קטנה (שם ס"ק כב)..

דעת112רמ"א שם.בעל המאור113והג"מ פ"ק דשבת.דאפילו סעודה גדולה סמוך למנחה גדולה שרי. ולשיטתם114מגן אברהם ס"ק יב., סמוך למנחה קטנה אסור אפילו בסעודה קטנה, ואם התחילו אין מפסיקין אפילו מסעודה גדולה.

דעת הטור115רמ"א שם.בשם הר"י דסעודה קטנה אפילו סמוך למנחה קטנה שרי. וכתב המשנה ברורה דמשמע שאם הגיע זמן מנחה קטנה מודה דאסור להתחיל, והביא הגהת מרדכי שמיקל גם בזה116וכתב שם שכן משמע במהרי"ו דנהגו העולם להקל אף לאחר שהגיע זמן מנחה קטנה.ודעתו דאין איסור אלא בסעודה גדולה סמוך למנחה קטנה117כתב המשנה ברורה (ס"ק כה) דשתי הדעות של בעל המאור ושל הר"י מקילין יותר משאר הדעות. דלדידהו רק באופן אחד אסור ונחלקין זה מזה דלדעה אחת רק סמוך למנחה קטנה אסור ואפילו סעודה קטנה אבל סמוך למנחה גדולה שרי הכל. ודעה שניה סוברת בהיפך דסעודה גדולה אסור אפילו סמוך למנחה גדולה וסעודה קטנה מותר אפילו סמוך למנחה קטנה. וכתב הרמ"א שנהגו להקל כשתי הסברות, דהיינו בסעודה גדולה סמוך למנחה גדולה, ובסעודה קטנה סמוך למנחה קטנה, ובטעם הדבר כתב שאפשר משום שעכשיו קורין לבית הכנסת, לא חיישינן שמא יפשע ולא יתפלל. ואמנם בהיתר זה של קורין לו לבית הכנסת, כתב המשנ"ב (ס"ק כח וס"ק כט) כמה דינים, א: דמיירי שדרכו גם כן לילך להתפלל בצבור בבית הכנסת אבל אם דרכו להתפלל ביחידות בביתו לא מהני. ב: שמיד שקורין לבית הכנסת צריך להפסיק ולהתפלל דאי לאו הכי מאי תקנתיה. ג: דוקא סעודה קטנה סומכין על קריאת השמש לבית הכנסת אבל סעודה גדולה אין סומכין על קריאה לבית הכנסת להתיר להתחיל סמוך למנחה קטנה [דהיינו מט' שעות ולמעלה] משום דשכיחא שכרות. ד: משמע מהאחרונים דלענין לילך למרחץ אפילו לכולא מלתא דמרחץ וכן לענין כל הדברים שמוזכר לעיל בסעיף זה סמכינן על קריאת השמש לבית הכנסת כמו לענין סעודה קטנה. ולפ"ז הנוהגים להקל לילך לבית המרחץ בערב שבת קודם שהתפללו מותר אפילו כשהגיע זמן מנחה קטנה במקום שהשמש קורא לבית הכנסת, ומכריז גם לאנשי בית המרחץ איזה זמן קודם השקיעה בכדי שיספיק להם העת אחר צאתם להתפלל בזמנה. ע"כ. ועל כל פנים, כתב הרמ"א דיש להחמיר בסעודה גדולה אפילו סמוך למנחה גדולה, שלא לסמוך על קריאת השמש להתחיל אז הסעודה דשכיח שכרות ובשכרות לא מהני הקריאה (משנ"ב ס"ק ל) ואפילו אם התחיל סעודה גדולה קודם חצות דאז עדיין זמן היתר לכו"ע, כשמגיע מנחה קטנה ומשער שימשך סעודתו עד הלילה צריך לקום ולהתפלל תיכף כשיגיע זמן מנחה קטנה. וכתב המשנ"ב (ס"ק לג) שנראה דדוקא בסעודה גדולה ומשום דשכיחא שכרות דלא סמכינן על קריאת השמש לבית הכנסת לכך פוסק הרמ"א שיתפלל מיד, אבל בסעודה קטנה אין צריך לפסוק מיד דיוכל לסמוך דיפסוק מסעודתו כשיקרא השמש לבית הכנסת אפילו אם התחיל סעודתו אחר שהגיע זמן מנחה קטנה. ולפ"ז כשיש חתונה בשבת ולא יצאו מבית הכנסת עד אחר חצות יתפללו מנחה מקודם ואח"כ יאכלו דסעודת נישואין הוי סעודה גדולה (משנ"ב שם)..

השו"ע פסק שאין118שו"ע שם.מתחילין סעודה סמוך למנחה גדולה, לא מיבעיא סעודה גדולה כסעודת נישואין ומילה, אלא אפילו סעודה קטנה119עיין בסעיף הבא., דהיינו סעודת כל אדם, דחיישינן120משנ"ב ס"ק יא ומגן אברהם ס"ק ח.שמא ימשך אחר סעודתו ויעבור זמן התפילה. ומאימתי התחלת אכילה, משיטול ידיו121 שו"ע שם.. ומי122מגן אברהם ס"ק יב ומשנ"ב ס"ק כ.שרגיל להתיר חגורתו בשעת אכילה משיתיר חגורתו אפילו קודם הנטילה.

דין סעודה קטנה שאסרו

מה123שו"ע שם סעיף ג.שאסור לאכול סעודה קטנה, היינו כשקובע לסעודה, אבל לטעום, דהיינו אכילת פירות, מותר אפילו124משנ"ב ס"ק לד.כבר הגיע זמן מנחה קטנה ואפילו אם אוכל הרבה פירות דזה לא מקרי סעודה. וכן מותר לאכול תבשיל העשוי מחמשת המינים אם אינו קובע עלייהו. והוא125שו"ע שם.הדין לאכול פת כביצה ולא יותר126מגן אברהם ס"ק יז ומשנ"ב ס"ק לה.כדרך שאדם אוכל, בלא קבע, מותר. וכתב המגן אברהם שדין כביצה דווקא הוא גם בשתייה127דאף שלעניין אכילה חוץ לסוכה חשיב עראי אף ביותר מכביצה בזה דהחשש הוא שמא ימשך וזה שייך בשתיה יותר אם הוא משקה המשכר., וזה128משנ"ב שם.שייך במשקה המשכר דאיכא טעמא דשמא ימשך, אבל סתם משקה מותר לשתות אפילו הרבה.

התחיל באחת מכל אלו

התחיל129שו"ע שם.באחת מכל אלו130האכילה ושאר מלאכות דלעיל., אפילו131משנ"ב ס"ק יג.התחיל אחר שהגיע כבר זמן מנחה גדולה, ואפילו אחר כך, כל שלא הגיע עדיין החצי שעה שקודם מנחה קטנה, אינו מפסיק132ובמגן אברהם (ס"ק ט) הביא מירושלמי שכל שאין צריך להפסיק ומפסיק נקרא הדיוט, ובביאור הלכה הביא שהאדרת אליהו (ברכות פ"א, ג) חולק על זה ועיי"ש מה שכתב על דברי הירושלמי. וכתב הביאור הלכה שנראה פשוט שאף למגן אברהם במקום דמן הדין יש להפסיק כגון שהתחיל בזמן מנחה קטנה ורק שאנו סומכין על קריאת השמש, המחמיר בזה בוודאי לא נקרא הדיוט.אף על פי שהתחיל באיסור. ואף133ביאור הלכה.אם על ידי זה יפסיד התפלה בצבור אינו מחויב מדינא דלא אטרחוהו רבנן בדיעבד כיון שיש לו שהות להתפלל אחר כך. אבל134שו"ע שם.אם אין שהות להתפלל אחר שיגמור סעודתו או מלאכתו, אפילו135מגן אברהם ס"ק י ומשנ"ב ס"ק טו.אם התחיל בהיתר, צריך להפסיק מיד, ואפילו136מגן אברהם ס"ק יא ומשנ"ב ס"ק טז.עוד היום גדול, כל שיודע שתמשך סעודתו או מלאכתו עד שתחשך צריך להפסיק מיד שמא ישכח ויעבור הזמן לגמרי.

דין אכילה ושאר דברים קודם ק"ש של ערבית

אסור137משנ"ב אורח חיים רלה ס"ק יז.לישן חצי שעה סמוך לזמן ק"ש של ערבית אפילו דעתו רק לישן קמעא, וכן אסור138שולחן ערוך אורח חיים שם סעיף ב.להתחיל לאכול139עיי"ש במשנ"ב שכתב דה"ה דאסור אז לעשות כל המלאכות המבוארות לעיל (לעניין תפילת מנחה) שהם דברים המביאים לידי פשיעה וכ"ש כשהגיע זמן ק"ש בודאי אסור להתחיל בהן (לבוש ופמ"ג ברל"ב ודה"ח) וא"ר מצדד להתיר בהם קודם שהגיע זמן ק"ש. מיהו ללמוד לכו"ע שרי בסמוך לה, ואדרבה מצוה הוא וכמו שאמרו בש"ס אדם בא מן השדה בערב נכנס לביהכ"נ אם רגיל לקרות קורא לשנות שונה וקורא ק"ש ומתפלל. אבל משהגיע זמן ק"ש אסור אף ללמוד כשהוא מתפלל בביתו ביחיד ואם אמר לחבירו שאינו לומד שיזכרנו שיתפלל מותר (שם מאחרונים).חצי שעה140דעת הט"ז להקל בזה ולא בעי אלא שיעור מועט והאחרונים מסכימים לפסק השו"ע דכל דליכא אלא חצי שעה אסור להתחיל לאכול ואם ביקש מאחד שיזכירנו להתפלל ליכא אסורא להתחיל לאכול אפילו כשכבר הגיע זמן ק"ש (משנ"ב ס"ק יח).סמוך לצאת141משנ"ב ס"ק יט.הכוכבים שהוא זמן ק"ש של ערבית, שמא142משנ"ב ס"ק טז.ימשך בסעודתו ופעמים ישתקע עי"ז גם בשינה וישכח לקרות שמע. ואפילו לאכול קמעא אסור ומ"מ טעימה בעלמא מיני פירות או אפילו פת בכביצה שרי.

התחיל143שו"ע שם.לאכול144או לעשות כל המלאכות דלעיל (באר היטב).אחר שהגיע הזמן, דהיינו בתוך145משנ"ב ס"ק כ.חצי שעה קודם צאת הכוכבים, כיון שקריאת שמע היא דאורייתא ומקרי שהתחיל באיסור מפסיק מיד146משנ"ב ס"ק כא.וקורא ק"ש בלא ברכותיה147משום דברכות אינם אלא מדרבנן לא הטריחוהו להפסיק בשבילם (משנ"ב ס"ק כב).וגומר סעודתו, ואח"כ קורא אותה בברכותיה ומתפלל. אבל148משנ"ב שם.אם התחיל בהיתר דהיינו לפני חצי שעה שסמוכה לצאת הכוכבים אפילו לק"ש אינו מפסיק כל שיש לו שהות לקרוא אחר גמר סעודתו.

דין הפסקה קודם תפילת ערבית

מה149כן מבואר בדברי המחבר, ושוב חזר על זה הרמ"א ועיין במשנ"ב ס"ק כג שחזר על כן בשביל מה דסיים שם.שמפסיק באכילתו סמוך לזמן צאת הכוכבים, הוא דווקא לעניין קריאת שמע שהיא מדאורייתא. אינו מפסיק לברכותיה ולתפילה. וכתב הרמ"א150שם.שאם לא התחיל לאכול, אע"פ שנטל ידיו, ויש151משנ"ב ס"ק כד.עוד שהות הרבה להתפלל מחמרינן ליה שיפסיק. ולא דמי להתחיל סמוך למנחה דאינו מפסיק בדיעבד אם כבר נטל ידיו. משום שמנחה זמנה מועט ומפחד להפסידה על כן לא יבוא לפשוע בה. אבל בערבית שזמנה בדיעבד כל הלילה גוזרים דלמא אתי למפשע ויסמוך על אריכות הלילה, ולכן כל זמן שלא התחיל באכילה עצמה, אף שנטל ידיו מטריחים אותו להפסיק. וכתב המשנה ברורה152שם.שכל זה דווקא כשלא בירך עדיין על נטילת ידיים, אבל אם בירך נכון שלא יפסיק אלא יברך המוציא ויאכל כזית ויפסיק סעודתו153ואף דבהתחיל לאכול אין צריך להפסיק הכא שאני שלא התחיל לאכול רק בשביל שלא יהא הפסק בין נטילת ידיים להמוציא שאינו נכון לכתחילה כמבואר בסימן קס"ו (משנ"ב שם)..

אם154ר"א שם.אין שהות להתפלל כגון שעומד155משנ"ב ס"ק כה.סמוך לעלות השחר או אפילו עומד בתחילת הלילה רק שסעודה זו תמשך עד עלות השחר כגון סעודות גדולות בימות הקיץ שהלילות קצרים צריך להפסיק מיד ביציאת הכוכבים, ואפילו התחיל בהיתר מבעוד יום.

שיתוף והורדה

מגזין תרפינט. מאמרים, סרטונים והעשרה מתחום הנפש, נישואין ומשפחה

הניוזלטר שלנו 

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת תוכן חדש ישירות למייל

הירשם למעקב אחר...
הודע על
guest
0 תגובות
תגובות משובצות
צפה בכל ההערות
פרשת נח |
25
עיון באירועי הפרשה מלמד אותנו פרקים בהתפתחות בריאה של מתבגרים ועקרונות לתפקידי המבוגרים בתהליך החשוב הזה

לקביעת פגישה. מלאו פרטים ונחזור אליכם

או פנו אלינו בדרכים נוספות

Copyright © therapynet.co.il 2021

כניסת מנוי

הרשמה למגזין

הירשמו ללא כל התחייבות למגזין
ותהנו ממגון עצום של תוכן בתחומי הנפש

במקרה שאין לך קוד רישום, נא לרשום את הספרה 10 לרמת הרשאה של צופה במגזין

therapynet ו- Cookies

באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookie. בעצם בחירתכם להמשיך ולגלוש באתר זה, אתם מביעים הסכמה לשימוש מטעמנו בקבצי Cookie. עיינו כאן למידע נוסף